Advertisements

Aydin Dogan der ejer Dogan Holding, som har Tyrkiets største medievirksomheder i porteføljen, solgte sine medier til Erdogan Demirören, der ejer Demirören Holding, som har tætte relationer til Tyrkiets Præsident Recep Tayyip Erdogan.

Prisen for salget er vurderet til 1.1 mia. dollars (6.7 mia. kroner), men ved overtagelsen af Dogans gæld skal Demirören betale 890 mio. dollars (5.3 mia. kroner) til Dogan.

Salget indebærer nyhedsbureauet DHA, aviserne Hürriyet, Posta, Fanatik, Hürriyet Daily News og TME, TV-stationerne Kanal D, CNN Türk, TV2, Dream TV og Dream Türk, bladvirksomhederne Dogan Burda samt Dogan Egmont, bog udgivelsesvirksomheden Dogan Kitap samt mediernes hjemmesider og trykkerier.

Aydin Dogan havde også solgt aviserne Milliyet og Vatan til Erdogan Demirören tilbage i 2011.

Avisen Hürriyet er Tyrkiets største avis med 320 tusinde oplag. Posta har 250 tusind og sportsavisen Fanatik har 95 tusind oplag.

Salget fik Dogans aktier til at stige i børsen i Istanbul, Borsa Istanbul.

Oppositionsaviser kritiserer distributionsnetværkets salg

Udover medievirksomhederne, overtager Demirören, Dogan’s Yaysat virksomhed, der er et af de to avisdistributionsvirksomheder i Tyrkiet.

Yaysats konkurrent, distributionsvirksomheden Turkuvaz ejes af Sabah & ATV gruppen der ledes af Erdogans svigersøns storebror. Dermed bliver begge distributionsvirksomheder ejet af virksomheder tæt på Erdogan, hvilket kritiseres højt i Tyrkiet af Erdogan modstander medier.

Advertisements

Ifølge mediesitet Medyatava, med salget bliver 21 ud af 29 landsdækkende avisers (undtaget sports, økonomi og fremmedsprogede aviser) ejer i tæt forbindelser med regeringen i Tyrkiet. Medyatava påstår at 73% af alle aviserne i Tyrkiet vil blive under kontrol af AKP og 90% af avisernes oplag er regeringsvenlige.

T24 nyhedsmediet påstår, at Demirören familien har købt medievirksomhederne på vegne et andet skjult køber.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Aydin Dogan beskyldes for at presse sine modstandere med sin mediemagt.

Berygtet medieboss

Aydin Dogan, der havde sin stor tid i 90’erne, bliver kritiseret for at bruge sin magt gennem medierne til sine egne interesser.

Kritikkerne lød på, at Aydin Dogan, pressede politikerne med sine medier, for at få sine ønsker opfyldt. Bl.a. købe, statsvirksomheder og statsgrunde billigere end deres egentlige værdi og sælge det med høj fortjeneste.

Han kritiseres også for at vælte regeringer og blande sig i politik samt fyre kolumnister fra sine medier efter pres fra politikerne.

Advertisements

Dogan, der er kendt for at være sekulær, havde flere gange konflikter med det konservative miljø i Tyrkiet.

Dogan Gruppen havde fået 4.5 mia. dollars (27 mia. kroner) bøde af staten tilbage i 2009, hvor Dogan endte med at betale 1.25 mia dollars (7.5 mia. kroner). Dogan anklagede terrornetværket FETÖ/Gülen for at opdigte bøden til Dogan Gruppen.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Erdogan Demirören (tv) med sin søn der er det tyrkisk fodboldforfunds formand Yildirim Demirören (i midten) sammen med Tyrkiets Præsident Recep Tayyip Erdogan.

Demirören blev skældt ud af Erdogan

Selvom Erdogan Demirören og Recep Tayyip Erdogan har tætte relationer til hinanden, kan det gå galt nogle gange. På YouTube kan man finde, en lydoptagelse fra 2014, af en telefonsamtale mellem Recep Tayyip Erdogan og Erdogan Demirören.

Erdogan der var Premierminister dengang, skælder Demirören ud, pga. hans avis Milliyet har bragt terrornetværket PKK’s leder Abdullah Öcalan og dets repræsentant i parlamentet, BDP parlamentarikers møde noter i Imrali fængslet, hvor terroristen Öcalan er til fange.

Erdogan Demirören bliver berørt af at blive skældt ud af Recep Tayyip Erdogan, og begynder at græde.

Erdogan Demirörens søn, Yildirim Demirören er formand for det tyrkiske fodboldforbund.